diumenge, 27 de març del 2011

El vi com a cultura


Dins del gran i subjectiu marc on encabim el que és i el que no és cultura, trobem una vessant d’allò més mil·lenària, un coneixement relacionat a una beguda i al seu gaudiment que es remunta a Mesopotàmia quatre mil anys abans de Crist.

 Estem parlant de la Cultura del vi, afició i passió de cada vegada més persones. Pels amants del vi, aquesta beguda es tracta d’una forma de gaudir de la vida i de la seva cultura. Però què és això que anomenen Cultura del vi?

En aquesta entrada parlarem del vi com a cultura, o el que és el mateixm, la cultura del vi un concepte al que ens va introduïr a classe Carles Pastrana, fundador de les bodegues Clos de l'Obac.
Des de fa segles el cultiu de la vinya que produeix vi ha format part de la cultura mediterrània i del que anomenem arc mediterrani. El cultiu i producció d’aquesta beguda ha format part de la vida dels pobles d’aquesta zona, de manera que passa a formar part de la vida quotidiana de la seva gent.
Avui dia segueix tenint un lloc privilegiat a la gastronomia i la dieta mediterrània. Beguda imprescindible en els actes socials, és l’invitat imprescindible ja sigui negre, blanc, claret, escumós, dolç…

 Parafrasejant a Federico Fellini un bon vi és com una bona pel·lícula: dura un instant i et deixa a la boca un sabor a glòria, és nou a cada glop i, com succeeix amb les pel·lícules, neix i reneix en cada persona que el saboreja.

Personalment, i després d'escoltar el que en Carles Pastrana ens va explicar, penso que actualment i desde fa segles existeix una cultura relacionada al voltant d'un begua que és molt més que això. Es tracta d'un element que ha acompanyat una societat al llarg dels segles i que forma part de la cultura, el costum, i el tarannà de tot a una zona geogràfica, el mediterrani. L'amor pel vi cada vegada més s'ha traslladat a la resta del món, on desde ja fa uns anys es comença a valorar la importància i prestigi de les bodegues catalanes i espanyoles.
Així doncs, penso que aqueta cultura del vi va molt més enllà del pur consum social o no del vi, sinó que consisteix a tot el que comporta, companyia, empresa, prestigi, premis, llibres, plaer, someliers, catadors... tot un engranatge de persones que fan dia a dia que el vi es reafirmi com a protagonista d'una cultura pròpia.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada